Minte sănătoasă în corp sănătos
La Școala Europeană București înțelegem că, pe lângă dezvoltarea competențelor prevăzute de programa școlară, este nevoie de formarea și dezvoltarea unor abilități care să permită elevilor, viitori adulți, adaptarea la contexte noi, să-și cultive creativitatea și să dezvolte competențe în aria comunicării, a relaționării. Perioada pe care o traversăm confirmă această necesitate, iar echipa profesorilor demonstrează, mai mult ca oricând, că sunt pregătiți să-i sprijine pe elevi în această direcție.
Așa se explică faptul că, în fiecare an, elevii se implică activ în viața comunității, identificând situații-problemă, căutând soluții pe care să le și implementeze. În acest an, proiectele s-au adăpostit sub umbrela atât de uzitatului, dar atât de realului
Minte sănătoasă în corp sănătos.
La începutul anului școlar, elevii au făcut cunoștință cu 8 laturi ale sănătății, unele de care erau foarte conștienți, altele în legătură cu care nu erau foarte prezenți: sănătatea fizică, sănătatea emoțională, cea relațională, sănătatea intelectuală, sănătatea mediului, sănătatea ocupațională, urmată de cea financiară și, nu în ultimul rând, sănătatea spirituală. Fiecare clasă a identificat zona pe care ar avea nevoie să facă schimbări, să introducă obiceiuri noi pe care să le transforme în rutină. Așa cum era de așteptat, mai toate proiectele, deși aveau o notă centrală, s-au intersectat cu mai multe dintre laturile sănătății.
După identificarea problemei sau, în unele cazuri a problemelor, având în vedere resursele de care dispuneau, elevii fiecărei clase a derulat câte un proiect, uneori în parteneriat cu alte clase, urmărind să crească starea de bine, atât pentru sine, cât și pentru grupul/comunitatea din care face parte. Implicarea a fost extraordinară, acțiunile – alese și derulate cu responsabilitate, rezultatele, așa cum se poate vedea în materialele video – extraordinare. Elevii ne surprind plăcut, o dată în plus.
Videoclipul din deschiderea acestui articol reunește proiectele care au vizat sănătatea fizică. Sunt fie proiecte care au urmărit componenta unei alimentații echilibrate din punct de vedere nutritiv, fie proiecte care au avut în vedere necesitatea de a face zilnic mișcare.
Și, așa cum nu putem vorbi de o minte sănătoasă decât într-un corp sănătos, nu putem spera la sănătate fizică decât într-un mediu sănătos. Cum era de așteptat, au existat și proiecte în cadrul cărora elevii s-au implicat în îngrijirea și protejarea mediului înconjurător.
Alte proiecte au vizat sănătatea emoțională, lucru predictibil, mai ales când elevii Școlii Europene București au acces la un cabinet de consiliere unde mereu găsesc un profesor consilier gata să-i sprijine în gestionarea emoțiilor, în depășirea obstacolelor. Deși unii par experți în identificarea emoțiilor, proiectele au arătat că emoțiile sunt mai greu de identificat și, mai ales, de acceptat la propria persoană. Și, după ce le citești, mai ai nevoie să le și gestionezi, lucru care nu e întotdeauna ușor.
În plus, fiind ființe sociale, emoțiile apar și în raport cu persoanele cu care relaționăm. Deci, sănătatea emoțională vine, de cele mai multe ori, împletită cu sănătatea relațională.
Orice proiect ar fi derulat, rostul a fost acela de a aduce măcar o minimă îmbunătățire a stării generale. Și, chiar dacă „Banii nu aduc fericirea” (paradigmă care nu sprijină foarte mult în ceea ce privește educația financiară), au fost și elevi care au ales să identifice diverse categorii de persoane, în funcție de modul în care acestea gestionează banii, și să propună soluții pentru sănătatea financiară. Alții chiar au demarat acțiuni prin care să câștige bani pe care i-au reinvestit, astfel încât să-și crească bugetul, urmând ca apoi să folosească eficient banii. Segmentul financiar reprezintă o latură importantă a societății în care trăim, deci e nevoie să-i acordăm atenție.
Nu ne rămâne decât să-i felicităm pe elevi pentru implicarea lor și pe profesori, învățători, diriginți sau oameni care au vrut pur și simplu să se implice activ, pentru modul în care au facilitat pentru elevi derularea proiectelor.
Nu în ultimul rând, le mulțumim elevilor clasei a XI-a A care, pe lângă propriile articole referitoare la diverse laturi ale sănătății, au adunat mai toate proiectele derulate de elevii Școlii Europene București pe o singură platformă, site-ul SEB Wellness pe care vă invităm să-l accesați. Veți descoperi acolo mai multe materiale, specifice fiecărui proiect în parte. Site-ul este, așadar, un proiect care le adună pe toate celelalte.
Felicitări și succes în derularea următoarelor proiecte!