Citi-Thor: cititul te face Nemuritor!

















Propunerea SEB pentru proiectul ANPRO „Citește cu mine!”
În cadrul proiectului ANPRO „Citește cu mine!”, Liceul Teoretic „Școala Europeană București” a desfășurat o serie de activități care au dat săptămânii 16-22 decembrie 2019 un farmec aparte. Sub deviza „Citi-Thor: cititul te face Nemuritor!”, profesorii de limba și literatura română au implicat în acest proiect un număr mare de elevi de gimnaziu și de liceu.
Școala noastră a venit cu mai multe propuneri pentru proiectul ANPRO. Materialul de față prezintă succint modul în care s-au desfășurat aceste activități, deși cuvintele sunt insuficiente pentru a putea surprinde atmosfera caldă și primitoare care a învăluit clasele pe tot parcursul acestei săptămâni.
Iată vin colindători, prin povești nemuritori
Profesorul organizator a planificat și denumit activitatea, i-a provocat pe câțiva dintre absolvenții SEB la o călătorie înapoi în timp (afectiv, vorba lui Camil Petrescu, ca doar acela ne face nemuritori!) la o oră de literatură română, iar aceștia au răspuns invitației și au venit la ore pentru a le vorbi colegilor mai mici despre cărțile lor preferate și pentru a le citi fragmente care le-au marcat devenirea. De asemenea, elevii din anul 1 și 2 care studiază Literatura Română în programul IBDP au citit și ei fragmente de proză, de teatru sau poezii preferate (uneori chiar creații proprii) și au schimbat impresii cu colegii mai mari. Fiindcă DECEMBRIE este despre reîntoarceri acasă și despre reîntâlniri cu oameni dragi, absolvenții s-au reîntors cu bucurie și emoție ACASĂ la SEB, iar atmosfera de poveste a fost îndulcită cu ceai și turtă dulce. (prof. Dana Ștefan)
Crăciunul din și prin povesti
În săptămâna „Citește cu mine!”, timp de trei zile, copiii de clasa a V-a au (re)descoperit magia cărților: au citit, au notat metafore și structuri care le-au deschis apetitul pentru discutii și pentru scris compuneri –„fără limită de spațiu”, la solicitarea elevilor. Clopoțelul de la sfârșitul orei a devenit inamicul numărul 1 al lecturii. Iar când următoarele ore de limba română încep cu replici precum ,,Doamnaaaa, putem să mai citim și astăzi (toată ora) și să scriem legende despre Crăciun?", începi să crezi că magia își extinde imperiul înspre realitate… (prof. Adelina Voicu)
Lectura cu arome de ceai cald și cu gust de biscuiți crocanți…
În orele de literatură din această săptămână, elevii din clasele a V-a și a X-a s-au bucurat împreună de personajele preferate, au râs și au suferit în taină alături de ele, savurând, odată cu poveștile lor, și aromele diverse ale ceaiului cald, amestecate cu cele ale delicioșilor biscuiți crocanți. (prof. Andreia Dosaru)
Lectură, muzică și ceai
Proiectul a creat un liant între copil și universul cărților, menit să aducă bucurie și plăcere. Astfel, în compania unei cărți bune, a muzicii jazz, savurând ceaiul preferat, lectura a devenit parte dintr-o zi obișnuită. (prof. Irina Niculescu)
Citește cu 6A!
După ce au consumat împreună o bucată de „Pastramă trufanda”, pentru elevii clasei a VI-a a urmat digestia. Cu o singură excepție, elementele nutritive au fost asimilate de pofticioși, semn că masa în familie e întotdeauna benefică! (prof. Radu Petrescu)
Cititori de ieri, cititori de azi
Activitatea a fost inspirată de cartea Adinei Popescu „8 povestiri pe Calea Moșilor”, care a devenit o poartă între două lumi. Astfel, micilor cititori de la clasa a VI-a C li s-au adăugat doi dintre părinții lor care le-au povestit cum era lumea acum 30 de ani. Cine erau cei care au citit revista „Cutezătorii” sau romanul „Cireșarii”? Cum arătau Calea Moșilor sau magazinul Bucur Obor? La ce filme se uitau, la ce desene animate? La aceste întrebări le-au răspuns părinții invitați și d-na profesoară, totul într-o atmosferă de Crăciun, cu aroma vremurilor de demult și a mirosului de cozonac. (prof. Georgiana Stoica)
Îmi place POEZIA
Activitatea desfășurată la clasa a VIII-a a avut ca scop descoperirea gustului pentru poezie. Este vorba despre un proiect mai amplu, desfășurat pe parcursul mai multor săptămâni, care a avut etapa finală în săptămâna dedicată lecturii. Elevii au descoperit teme literare, au făcut selecții de poezii, au recitat, au creat texte literare, au pictat sau au desenat, aplicând Teoria Inteligențelor Multiple, iar, în final, au (re)definit POEZIA. (prof. Georgiana Stoica)
2019 a fost Anul Cărții în România, după cum s-a decis prin scurta Lege nr. 357/2018. Proiectul național „România citește” nu a avut un prea mare ecou, proiectul ANPRO însă a avut impact. Activitățile desfășurate la Liceul Teoretic „Școala Europeană București”, în cadrul săptămânii „Citește cu mine!”, nu au avut ca scop doar promovarea lecturii, ci au însemnat mult mai mult- au adus aproape elevi, profesori și părinți. Astfel, cei implicați, mici sau mari, au putut să-și exprime cu plăcere părerile despre universul cărților preferate, i-au descoperit pe cei din jur sau chiar s-au redescoperit, creând conexiuni adevărate și momente de neuitat, dovedindu-se încă o dată că lectura dezvoltă empatia și compasiunea în fiecare dintre noi.